Narration Playlist: news23 月・火、Nスタ 木・金 (4:05 News Dig - 4:42きょうのイチメン)

2023-08-21

Manic Street Preachers - 4st 7lb


這首歌是關於厭食症, 曲名"4英石7磅"相當於29公斤, 據說成人低於這個體重醫學上就無法存活

中譯 by Bone

"I eat too much to die, And not enough to stay alive, I'm sitting in the middle waiting"
我進食的量多到讓我死不了, 又少到無法生存, 我被卡在其間等待著

 (*取樣自1994 BBC2的紀錄片Caraline's Story, 厭食症的Caraline在節目播出數週後過世)

Days since I last pissed, cheeks sunken and despaired
距離我上次撒尿已有幾天了,臉頰凹陷且絕望
So gorgeous sunk to six stone, lose my only remaining home
體重華麗的降至六英石,失去了我僅存的家
See my third rib appear, a week later all my flesh disappear
看著第三根肋骨浮現,一周後所有的肉都消失了
Stretching taut, cling film on bone, I'm getting better
繃緊身體,在骨頭上貼保鮮膜,我正在改善中

Karen says I've reached my target weight
凱倫說我已達到目標體重了
Kate and Emma and Kristin know it's fake
但凱特、艾瑪和克里斯汀知道這是假的
Problem is diet's not a big enough word
問題是減肥一詞還不足以形容
I wanna be so skinny that I rot from view
我想要瘦到 從他人的視線中消失

 (*提到的人名皆為高瘦名模Kate Moss, Kristin McMenamy, Emma Balfour;
Karen的部分比較分歧, 可能一 
網友提供的來源Karen (Sky Agony Aunt) 我不熟悉, 可能二 讀者提問專欄"Dear Karen Columns", 可能三 我自己直覺聯想到的, 是因厭食症引起心臟衰竭過世的卡本特主唱Karen Carpenter)

I, I, I, I, I want to walk in the snow
我我我我 我 想在雪地裡漫步
And not leave a footprint
並且不留下足跡
I, I, I, I, I wanna walk in the snow
我我我我 我 想在雪地裡漫步
And not soil it's purity
踩的並非土壤,而是純淨


Stomach collapsed at five, lift up my skirt, my sex is gone
五點肚子餓塌了,掀起裙子,我的性徵消失了
Naked and lovely and 5st 2, may I bud and never flower
赤裸而可愛,5英石2磅,願我發芽而永不開花
My vision's getting blurred but I can see my ribs and I feel fine
我的視力變得模糊,但我能看到我的肋骨,這感覺很好
My hands are trembling stalks and I can feel my breasts are shrinking
我的手在顫抖,我能感覺到我的乳房在縮小

Mother tries to choke me with roast beef
媽媽想用烤牛肉噎死我
And sits savoring her sole Ryvitta
坐下品嚐她的一片黑麥脆餅
"That's the way you're built?, my father said
“你就吃這點嗎?” 我父親說
But I can change, my cocoon shedding
但我可以蛻變,我的繭正在剝落

I, I, I, I, I, I want to walk in the snow
我我我我 我 想在雪地裡漫步
And not leave a footprint
並且不留下足跡
I, I, I, I, I, I want to walk in the snow
我我我我 我 想在雪地裡漫步
And not soil it's purity
踩的並非土壤,而是純淨

Kate and Kristin and Kit Kat
凱特、克里斯汀和奇巧巧克力
All things I like looking at
都是我喜歡看著的東西
Too weak to fuss, too weak to die
虛弱到無法大驚小怪,虛弱到死不了
Choice is skeletal in everybody's life
選擇是每個人一生的骨幹

I choose my choice, I starve to frenzy
我做出我的選擇,我餓得發狂
Hunger soon passes and sickness soon tries
飢餓感過得很快,不適感迅速試著接手
Legs bend, stockinged I am Twiggy
彎曲的腿穿上絲襪 我就像崔姬
And I don't mind the horror that surrounds me
而我不介意被恐懼所圍繞

Self worth scatters, self esteems a bore
自我價值分散,自尊令人厭煩
I long since moved to a higher plateau
我早已提升至更高的高原期
This discipline's so rare, so please applaud
這種節制很罕見,所以請鼓掌
Just look at the fat scum who pamper me so
看看那些對我如此寵愛的死胖子

Yeah, 4st 7, an epilogue of youth
是啊,4英石7磅,青春的結語
Such beautiful dignity in self abuse
自虐中如此美麗的尊嚴
I've finally come to understand life
我終於參透了人生
Through staring blankly at my navel
透過茫然地直視著肚臍

沒有留言:

張貼留言

Obsession is a solo practice~ Be a polite trespasser