Narration Playlist: news23 月・火、Nスタ 木・金 (4:05 News Dig - 4:42きょうのイチメン)

2023-08-09

Caroline Kay - "Overnight" EP


來自都柏林的獨立歌手Caroline Kay的作品"My Parents' New Car 我爸媽的新車",
有點奇特的歌名引人好奇, 結果發現是近來聽過寫得最聰明的一首歌, 竟然從倒車雷達聯想自省到感情生活, 很喜歡歌詞巧妙的切入點/比喻和韻腳,演唱相當情感豐沛,也喜歡她很清楚的咬字,因為歌詞線上找不到,就自己聽寫,剛推出新EP "Overnight",I hope it will be a sensation like you rightfully deserve to be.

If I could have any procedure
如果我可以重啟任何程序
I wouldn't change one single feature
我不會改變任何一項功能
'Cause I think what I see in the mirror is me
因為鏡中看到的就是真我
and it's fine.
這樣就好

The things that I'd change you can't see
我想改變的肉眼不可視
It's something that's deep inside me
那是埋藏我內心的東西
And I'm sure it's not possible
我確信這是不可能的
oh but I know that I'd try
但是至少我會去嘗試

I recently drove my parents' new car
最近我駕著爸媽的新車
And noticed a cool thing when I tried to park
試著停車時注意到一件酷玩意
When things got too close it would sound the alarm
當物體靠車太近時,它會發出警報
Which stopped me from hitting the curb in the dark
防止我在黑暗中撞到路緣
Avoid any scratches, it's state of the art
避免任何刮傷,真是先進的技術
And sometimes I worry that I'm not as smart
有時我擔心自己沒它聰明
Could I save future pain and install one of those in my heart.
能否在心中裝一個,以避免未來的情傷

I've gotten lost in a feeling
我已迷失在感情裡
But only 'cause you had me fooled in believing
只因你將我愚弄並盲信
That we would be more, 'cause I asked and you swore it was true.
我們會有更多未來,我質問,而你也承諾了
But it turned out a classic mistake
但事後證實這是個經典的錯
You hit your target and I hit the break
你達到目的,而我急踩煞車
And I had no seat belt to save me from shit that I bravely went through.
沒有安全帶保護我免於傷害,我只能勇敢撐過

When I was alone in my parents' new car
當我獨自開著爸媽的新車時
Could've run from my troubles but wouldn't get far
本可逃避我的麻煩,但也逃不了多遠
'Cause I'm not equipped with that genius alarm
因為我沒配備那種天才警報器
And I can't predict what'll keep us from harm
無法預測怎樣能使我們免於受傷
So sometimes I feel like I'm doomed from the start
所以有時覺得我從一開始就注定失敗
I'm tempted to take this whole car apart
我真想把這輛車整台拆光
I'll locate the sensor and then I'll surrender my heart.
我會找出感應器,然後把我的心交給它

*Engineer beneath my skin
我皮下的工程師啊
Let that be my savior from possible danger before I let someone in
在我讓某人進入內心前,裝置使我免遭危險的救星吧
But maybe it's only when that skin gets burned 
但也許唯有當皮膚被灼傷之後
that I will have learned.
我才會學到一課

The truth is in London I don't need a car
事實是在倫敦我其實不需要車
Get around by myself and I've come pretty far
靠自己闖蕩,我也走了很遠
No I don't have an inbuilt protective alarm
不,我沒有內建防護警報器
But I've learned to be careful of baseless charm
但我學會要注意無緣無故的魅力
So maybe it's better to learn from the start
所以也許最好一切從頭開始學起
If they don't make you feel like a work of art
若對方無法讓你感到被當成藝術品對待
Take effect, disconnect, redirect,
不如立即執行、斷開連接、重定向
and protect your heart.
保護你的內心


EP第二首釋出的單曲, 是風格迴然不同, 輕快帶有喜劇感, 自嘲正向思考面對生活中接連衰事的勵志主題曲 "Honestly, I'm Fine 說真的, 我很好"

(Everything's gone to s*** but I'm fine, which is like the story of my life really, um It will be fine, I'll be fine, I'm fine, I'm fine, I'm fine...)
(一切都變得一團糟,但我沒事,我就是這個命了,事情會好轉的,沒事,我很好,我很好,我很好...)

I just had dessert for breakfast
我剛吃了甜食當早餐
and I'm running late for work
而且我上班快遲到了
Swore I have an early night,
發誓我明明很早睡
Was still awake when it got bright
但天都亮了還醒著
So I'll prepare to try to wear exhaustion like a quirk.
所以我準備試著把疲憊表現得像個人特色

Sky could not be grayer and it's raining
天空灰到不行而且開始下雨了
I wore the wrong shoes for this
我穿錯鞋應付這種天氣了
My socks are quickly getting wet
我的襪子一下就濕了
It's barely hit 9:30 yet
現在甚至還不到9點半
What a way to start the day, I'm drowning in the bliss.
如此揭開一天的序幕, 我沉浸在至福之中

But my response is learned off line by line
但我熟練的逐行背出回應
And it starts, I'm fine.
開頭的第一句就是, 我很好

Sometimes the universe is very out to get me
有時覺得整個宇宙都故意想搞我
Sometimes the moon can wreak its havoc on my mind
有時月之潮汐會對我的身心搞破壞
Sometimes I think the little things conspire to upset me
有時覺得一些小事都是讓我心煩的陰謀
But I'm living on cloud 9
但其實我樂不可支
Honestly I'm fine.
說真的 我沒事

(I was just overthinking it, anyway thank you so much, honestly I'm fine)
(是我多想了, 總之謝了, 說真的, 我很好)

I might have dessert for dinner
我晚餐可能也用甜點當主食
Sugar keeps my spirit strong
糖分是我精神的養分
My bank account's a bit depressed
我的帳戶看來有點鬱悶
But I'm truly never stressed
但我真的從來沒有壓力
I swear I still get such a thrill when everything goes wrong.
我發誓我仍會感到如此興奮, 當一切都不順時

'Cause my response is learned off line by line
因為我熟練的逐行背出回應
And it starts, I'm fine.
開頭的第一句就是, 我很好

Sometimes the universe is very out to get me
有時覺得整個宇宙都故意想搞我
Sometimes the moon can wreak its havoc on my mind
有時月之潮汐會對我的身心搞破壞
Sometimes I think the little things conspire to upset me
有時覺得一些小事都是讓我心煩的陰謀
But I'm living on cloud 9
但其實我樂不可支

Honestly I'm not where I want to be
說真的 我的現狀與理想還有段距離
But I can only keep on moving
但我也只能繼續前進
I'm not where I want to be
我的現狀與理想還有段距離
But I will try.
但我會繼續嘗試

Sometimes the universe is very out to get me
有時覺得整個宇宙都故意想搞我
Sometimes the moon can wreak its havoc on my mind
有時月之潮汐會對我的身心搞破壞
Sometimes I think the little things conspire to upset me
有時覺得一些小事都是讓我心煩的陰謀
But I'm living on cloud 9
但其實我樂不可支
Honestly I'm fine.
說真的 我很好


相當喜歡EP中這首敘述單戀上的朋友, 想要跨越一步又怕破壞關係, 最後決定勇敢追愛心路歷程的 "Near You 靠近你" (是人多少都有這種經驗, 有沒有走到最後一步是另一回事)
這首歌特地情商友人拍了MV, 有點聖伯納或黃金獵犬狗狗感的男主角, 是由MV導演David Hunter下海兼任, 有把那種木頭感演得不錯, 然後MV最後收在那裡, 那個表情讓我覺得有點不妙, 但那也是我個人的解讀啦, 有點半杯水效應的結局

I've only scratched the surface of you
我只觸及了你的表層
treasures yet to find
寶藏尚未發掘
I used to be so nervous of you
我曾對你感到很緊張
Wary of your kind
警戒你這類型
I think I was afraid of falling
我想我是害怕陷進去
For one who might not fall
愛上一個可能不會愛我的人
Not easy when you're so enthralling
自持並不容易, 當你如此迷人
But blinded from it all
但對我的心意渾然不知

Holding on for what feels way too long
堅持了 感覺已經太久
In case I'm in the wrong and it's not worth it
萬一我搞錯了 而且那並不值得
But this feels good and maybe that's 'cause it should
但這感覺很對,也許正因它註定發生
I know it's not Hollywood but I deserve it
我知道這不是好萊塢童話,但這是我應得的

So I'll take a chance and finally say that I have loved you for the longest time
所以我會抓住機會, 終究告白說我愛著你好久好久了
Your eyes, your smile, the way you keep your cool
愛你的雙眼,你的微笑,和你保持冷靜的樣子
You probably didn't think that it would come to this
你也許沒想到事情會發展到這個地步
But if we never even kiss
但若我們從未曾接吻
I think I'd like to spend most of my time near you
我想我仍願花大部分的時間待在你身邊

You wrap me up in joy and wonder
你讓我沉浸在喜悅與驚奇之中
Hard to think it's real
很難相信這是真實的
It's like a spell I think I'm under
我就像中了你的魔咒
But does your magic heal
但你的魔法能否療癒
The fragments of a broken lover
破碎戀人的碎片
Are hidden by the sea
被隱藏在海邊
And one day soon I'll rediscover
很快有一天我將重新發現
The sharper parts of me
身上尖銳的部分

But while I wait I'll take a leap of faith
但在等待時, 我願放膽一試
And if it's my mistake I'll say it was worth it
若只是我誤會, 我也會說這是值得的
'Cause this feels good and maybe that's 'cause it should
因為這感覺很對,也許正因它註定發生
I know it's not Hollywood but I deserve it
我知道這不是好萊塢童話,但這是我應得的

So I'll take a chance and finally say that I have loved you for the longest time
所以我會抓住機會, 終究告白說我愛著你好久好久了
Your eyes, your smile, the way you keep your cool
愛你的雙眼,你的微笑,和你保持冷靜的樣子
You probably didn't think that it would come to this
你也許沒想到事情會發展到這個地步
But if we never even kiss
但若我們從未曾接吻
I think I'd like to spend most of my time near you
我想我仍願花大部分的時間待在你身邊

Gives me some of you any day
任何一天只要給我一些你
Even half of you would be okay
即使半個你便足矣
Why is this so hard to say
為什麼這麼難啟齒
'Cause I'm addicted to you
只因我對你上癮了
Wanting just to be near you
只想更靠近你一些

So I'll take a chance and finally say that I have loved you for the longest time
所以我會抓住機會, 終究告白說我愛著你好久好久了
Your eyes, your smile, the way you keep your cool
愛你的雙眼,你的微笑,和你保持冷靜的方式
You probably didn't think that it would come to this
你也許沒想到事情會發展到這個地步
But if we never even kiss
但若我們從未曾接吻
I think I'd like to spend most of my time near you
我想我仍願花大部分的時間待在你身邊


再一佳作, 這首歌敘述: 在前一段感情遍體麟傷的女主角, 認識了一位溫柔善良的好男人, 耐心的幫助她慢慢復原, 但即使如此, 發生過的不會消失, 刻骨銘心的很難真的忘記, 是人都難免會比較, 女主角偶爾還是忘不了 "你不是他"
聽歌時本來想說 "不要這樣對待這位貼心的老實好人啦", 還好最後一句大翻轉, 歌詞的故事性/畫面性, 真的寫得很好。

 "You're Not Him 你不是他"

When you politely asked me to stay
當你禮貌地邀請我留下時
Took cold off my hand and say are you okay
溫暖了我冰冷的手 並問你還好嗎
I knew I hadn't been looking, and yet you were found
我知道我並未尋覓 但還是發現了你
You took your time you know that you should
你充滿了耐心 按部就班
But quickly I learned your were honest and good
但很快我就知道 你是誠實善良的
You can make something so simple sound simply profound
你能讓如此單純的事 聽來相當深奧

It's one thing to hold the door
為女士開門是一回事
But you stand and hold it for 10 people more
但你會站​​在那兒 為另外10個人拉住門
You say things that manners are more than just a whim
你說禮貌與教養可不僅是一時興起的兒戲
I never expected this change
我從未預期這樣的改變
You enter my life and make the stars rearrange
但你進入我的生活 讓星星重新排列
So why have I still not forgotten, that you're not him
那為何我還忘不掉 你不是他

Everything changes that we all know
我們都知道 一切都會改變
But somethings are harder to truly let go
但有些事 卻很難真正放下
And when I say things, I mean people, you probably guessed
當我說事情時,我指的是某些人,你也猜到了吧
Days can go by and turn into years
日子一天天的過 轉變成年
Still things from the past can control all your tears
但往事仍能 掌控你的淚水
And while I say things, I mean people, do I sound obsessed
當我說往事時,我指的是某些人,我聽起來是不是著魔了

It's one thing to hold my heart
掌握我的心是一回事
But you're so aware that it once fell apart
但你很清楚 它曾經破碎過
How do you know how to help me to grow from within
你怎麼知道如何幫助我發自內心的成長
Making me laugh when I'm not feeling good
當我感到低潮時 你逗我笑
Everything feels like it probably should
一切都感覺水到渠成般自然
So why have I still not forgotten that you're not him
那為何我還忘不掉 你不是他

You smile as I look in your eyes
當我望著你的雙眼時 你笑了
It took me so long but I now realize
花了一些時間 但現在我終於明白了
That one of the reason I love you is you're not him.
我愛你的原因之一,正因為你不是他。


EP標題曲"Overnight 一夜之間", 這首也很棒. 完全可以理解, 溫柔的搖籃曲式旋律, 撫慰著創作者們的掙扎與奮鬥, 真的很喜歡她的詞。

If you told me back then
如果當年你告訴我
It would take me this long to get somewhere
要花這麼長的時間才能到達某些成就
I probably wouldn't have tried
我也許不會嘗試
If you told me how much I'll be hurt on the way
如果你告訴我一路上會受到多少的傷
I probably wouldn't have tried
我也許不會嘗試

But the thing is
但問題是
I didn't know what I didn't know
我不知道 我一無所知的是什麼
And I suppose it helped
但我想無知有幫助
Not to know what I couldn't have known, but know now
不知曉 我不可能知道,但現在明瞭的事

And slowly but surely
然而緩慢 但堅定地
I see the turn of the tide
我看見了潮流的轉變
I can feel it in my bones
我能在骨子裡感受到
Every stone that I thrown
我扔出的每一塊小石
Made a ripple, and it all came to light
都激起漣漪,一切都將撥雲見日
Overnight
就在一夜之間

Oh it takes so long
哦,花了這麼長的時間
But it happens overnight
但事情卻在一夜之間發生

And we're far from the place
雖說我們離真的成功還很遙遠
Where we laugh in the face of the struggle
在那我們可以笑看過去的掙扎
And maybe we'll never arrive
也許我們永遠不會到達那境界
But before we need more
但在那之前我們需要更多
We're assure on this island
我們確信在這座孤島上
And I found the reason I think I'm alive
我想我找到了自己活著的意義

And it's true that all that I know
是的,我所悉知的一切
came from having to grow
來自環境逼迫的成長
And hindsight makes it sweet
事後諸葛,令一切顯得甜美
When the bitter taste lasted so long
當苦澀的滋味持續了那麼久
But gave me a song to sing
但賞了我一首歌來唱

And slowly but surely
然而緩慢 但堅定地
I see the turn of the tide
我看見了潮流的轉變
I can feel it in my bones
我能在骨子裡感受到
Every stone that I thrown
我扔出的每一塊小石
Made a ripple, and it all came to light
都激起漣漪,一切都將撥雲見日
Overnight
就在一夜之間

She build a boat
她造了一艘船
to travel the sea
出海航行
And now as I reach for the anchor
現在當我伸手去抓錨時
I'll nod and I'll thank her
我會點頭並感謝她
And hope for a friendlier breaze
並期望有更友善的風向坐陪
And I won't be scared
我不會感到恐懼
'Cause I realise
因為我終於明白
'Cause all of your dreams
你所有的夢想
As wild as it seems
縱使看似狂妄
Can materialise
是可能實現的
Overnight
就在一夜之間

It takes so long
花了這麼長的時間
But it happens overnight
但事情卻在一夜之間發生


我自認對音樂還蠻挑的, 但說真的, Caroline Kay這張"Overnight" EP, 5首歌每首都好聽, 各方面的品質完全不輸職業音樂人, (我自己通常的愛團或歌手的專輯都不見得每首都喜歡)
Caroline是個還再努力想在樂壇闖出一片天的獨立音樂人, 這代表她白天還有辦公室的正職來養活自己, 之前出EP時, 有配合歌曲做週邊的大禮包bundle, 設計得很精緻用心, 同時又很土法煉鋼, 大禮包是她親自包裝+送到郵局寄出的, 還請媽媽來幫忙摺T恤
我真的很想幫助Caroline讓更多人聽到她的音樂, 問題是我是沒什麼在經營SNS的獨立孤僻仔, 沒什麼影響力, 所以如果你覺得她的音樂還不錯, 可以去各大音樂平台, 免費訂閱追蹤她, 多去聽她的音樂就夠了, 有興趣的話也可以去追她的IG, 她很有趣, 常會更新一些日常觀察/最新創作或活動
https://www.instagram.com/carolinekay117/
https://www.carolinekay.com/


*因完美演繹"Part Of Your World (Little Mermaid)"的Eleanor Grant轉推, 而接觸到Caroline,
8/11要去看Eleanor在北流的鐵達尼音樂會

沒有留言:

張貼留言

Obsession is a solo practice~ Be a polite trespasser